Wycieczka Towarzystwa Miast Partnerskich Dzierżoniowa
 Żelazowa Wola – Serock – Warszawa – Kanał Elbląski – Lidzbark Warmiński – Grunwald – Nieborów – Łowicz – Dzierżoniów (21-25.07.2018 r.)

Dzień pierwszy 21.07.2018 r. (sobota)

Z Dzierżoniowa wyjechaliśmy o godzinie 6.30 i około godziny 11 dojechaliśmy do Żelazowej Woli. Tam wysłuchaliśmy półgodzinnego koncertu, na żywo, w wykonaniu pianisty z Gruzji. Następie zwiedzaliśmy Dom Urodzenia Fryderyka Chopina - Muzeum i Park w Żelazowej Woli. W budynku o nazwie ETIUDA można było w sali kinowej obejrzeć film o Fryderyku Chopinie i jego rodzinie, a w restauracji posilić się lub napić.
Po przyjeździe do Serocka i zakwaterowaniu w hotelu Green Park większość z nas indywidualnie i w podgrupach wybrała się na zwiedzanie Serocka.

Dzień drugi 22.07.2018 r. (niedziela),

to dzień oficjalnej wizyty w Ratuszu i spotkanie z władzami Serocka, którą rozpoczęła msza w Kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Serocku. Na spotkaniu w Ratuszu z władzami Serocka, po przywitaniu przez Sylwestra Sokolnickiego - Burmistrza Serocka, odbyła się krótka prezentacja. W związku z przypadającą w 2019 roku 15 rocznicą współpracy partnerskiej Dzierżoniowa i Serocka przedstawiono dotychczasowe doświadczenia i wstępne plany na przyszłość. Po miłej wymianie zdań i wspólnym pamiątkowym zdjęciu udaliśmy się na zwiedzanie Muzeum w Serocku.

Kolejnym punktem zwiedzania w tym dniu było Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. W Muzeum poznaliśmy 1000-letnią historię Żydów polskich od ich przybycia na tereny Polski, poprzez ich wpływ na rozwój gospodarczy miast, w których się osiedlali, ich kulturę oraz ich prześladowanie w różnych okresach historii do Holokaustu włącznie. Zapoznanie się z wszystkimi informacjami zgromadzonymi w muzeum wymaga kilkakrotnych wizyt. Około 2 godzinne oprowadzanie nas przez przewodnika po muzeum było ogólnym wprowadzeniem w przedstawione tam zagadnienia. Każdy jednak wychodził z Polin z nieuniknioną refleksją. Po zwiedzaniu Muzeum był czas wolny na indywidualny  (lub w podgrupach) spacer po Warszawie.
Po powrocie do Serocka, odświeżeniu się i obiadokolacji, kto chciał mógł uczestniczyć w spotkaniu integracyjnym, na werandzie hotelu, korzystając z uroków letniego wieczoru.

Dzień trzeci 23.07.2018 r. (poniedziałek)

Po przejeździe z Serocka do  Pochylni Buczyniec, mieliśmy trochę wolnego czasu czekając na nasz rejs statkiem po Kanale Elbląskim. Można było zwiedzić Muzeum, w którym zgromadzono materiały o historii tego regionu Polski oraz o genezie i historii budowy Kanału Elbląskiego. Na statku podczas rejsu z Pochylni Buczyniec do Pochylni Jelenie można było podziwiać warmińskie krajobrazy, posłuchać informacji o kanale i oczywiście porobić zdjęcia – a pogoda w ten dzień dopisała, tak jak i w dwa poprzednie dni.
Następnie zrelaksowani, z nową wiedzą o tym niezwykłym kanale pojechaliśmy do Olsztyna. Po zakwaterowaniu i obiadokolacji niektórzy wybrali się na nocne zwiedzanie Olsztyna.

Dzień czwarty 24.07.2018 r. (wtorek),

po śniadaniu udaliśmy się na zwiedzanie Olsztyna z przewodnikiem. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Bramy Górnej w Olsztynie, zwanej Wysoką Bramą. Następny był dawny Targ Rybny, na tym placu mieści się Muzeum w dawnym budynku Gazety Olsztyńskiej. Poprzez uliczki starego miasta udaliśmy się do obowiązkowego miejsca dla każdego turysty – ławeczki Mikołaja Kopernika, a następnie na zamek w Olsztynie. Tu po zapoznaniu się z wieloma faktami historycznymi zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć. W drodze na Olsztyński Rynek wstąpiliśmy na lody, ponoć najlepsze w Olsztynie. W trakcie spaceru po Olsztynie zobaczyliśmy również Bazylikę konkatedralną św. Jakuba w Olsztynie, odwiedziliśmy też Zaułek z serialu „Stawka większa niż życie”. Mieliśmy okazję zwiedzić także przepiękny gotycki kościół Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście. Jest to druga co do wielkości świątynia na Warmii.

Następnym punktem zwiedzania był zamek w Lidzbarku Warmińskim. Tutaj przywitała nas kolejna przewodniczka, która oprowadzała nas po gotyckim zamku biskupów warmińskich z XIV w. Zamek zaczęliśmy  zwiedzać od piwnic, następnie kaplicę zamkową, wielki refektarz, kaplicę domową, loch więzienny, salę audiencyjną, zamkowy kredens, refektarz i kapitularz. Pięknie prezentuje się dziedziniec okolony na poziomie parteru i pierwszego piętra krużgankami. Poza zamkiem zwiedziliśmy również gotycki kościół parafialny św. św. Piotra i Pawła (XIV/XV w.) i oranżerię biskupa Krasickiego. Budowla obecnie p.n. „Oranżeria kultury” w pięknym otoczeniu zieleni pełni rolę biblioteki i czytelni oraz miejsca spotkań kulturalnych.

Dzień piąty 25.07.2018 r. (środa)

Po śniadaniu, pożegnaliśmy się z Olsztynem i pojechaliśmy pod Grunwald, gdzie mogliśmy stanąć na polu słynnej bitwy i zrobić pamiątkowe zdjęcie. Następnym i ostatnim miejscem do zwiedzania był  pałac w Nieborowie. Nieborów przywitał nas burzą, która uniemożliwiła nam spacer po  pałacowym parku. Pałac zwiedzaliśmy wraz z przewodniczką, która przywitała nas w Sieni Głównej. Tam też przedstawiła nam historię pałacu, a następnie oprowadziła po dostępnych pomieszczeniach. Duże wrażenie robi klatka schodowa pokryta błękitnymi, holenderskimi płytkami z około 1700 roku wyprodukowanymi w manufakturze Harligen, filii Delft.
Po obiedzie w Łowiczu udaliśmy się w kierunku Dzierżoniowa, gdzie ok. godziny 20 pożegnaliśmy się i podziękowaliśmy kierowcy za udaną podróż.

Załączone zdjęcia Olsztyna nocą są autorstwa Małgorzaty Miedziak, z banerem z podpisami są autorstwa Diany Kaczyńskiej.

Barbara Lemańska

Działanie współfinansowane ze środków gminy miejskiej Dzierżoniów. W trakcie wycieczki uczestnicy promowali miasto koszulkami, kapeluszami i nawet piłką z logo naszego miasta.