Wycieczka Serock - Płock - Bydgoszcz - Łęczyca - Poddębie

W dniach 11-13 sierpnia 2023 członkowie Towarzystwa Miasta Partnerskich Dzierżoniowa udali się na odwiedziny naszego miasta partnerskiego Serock. W drodze powrotnej zwiedzaliśmy Płock,  Bydgoszcz i Łęczycę. Na zakończenie wycieczki skorzystaliśmy z term w Poddębiu.

Dzień 1 - Serock

Okazją do kolejnego wyjazdu do Serocka była zbliżająca się 20 rocznica współpracy. Formalnie współpracę z miastem na Mazowszu rozpoczęła Uchwała nr XXXI/207/04 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 11.10.2004 r. w sprawie nawiązania partnerskich stosunków pomiędzy Miastem Dzierżoniów i Gminą Serock.
Podróż rozpoczęliśmy o godz. 7:00 i około godz. 15 byliśmy w Serocku. Po odnalezieniu naszego miejsca zakwaterowania - hotel "Pan Tadeusz"  - i dokonania czynności meldunkowych udaliśmy się na spotkanie z Zastępcą Burmistrza Panem Markiem Bąbolskim. Po krótki przywitaniu zaprosił nas do zwiedzenia Izby Pamięci i Tradycji oraz miasta. Obowiązki związane z przygotowaniami do Dnia Wojska Polskiego nie pozwoliły mu na dłuższe z nami spotkanie.

Część naszej grupy była już w Serocku, ale zawsze miło jest odwiedzić to urokliwe miasteczko w gminie położonej nad rzeką Narew i Jeziorem Zegrzyńskim. Nasz hotel położony w lesie gwarantował ciszę i świeże powietrze.
Dzień zakończyliśmy obiadokolacją i odpoczynkiem po długiej podróży. Nasz hotel położony w lesie gwarantował ciszę i świeże powietrze.

Powrót do Wydarzenia 2023

Dzień 2 - Płock i Bydgoszcz

Następnego dnia, po śniadaniu, wyruszyliśmy do Płocka. Po dwóch godzinach jazdy, planowo dojechaliśmy do Płocka, gdzie spotkaliśmy się z przewodniczką Sylwią Wojewódzką i wyruszyliśmy zwiedzać miasto. Podczas dwugodzinnego spaceru po mieście Pani Sylwia zasygnalizowała nam tylko co jeszcze można zwiedzić i zobaczyć w Płocku oraz zachęcała do powrotu do tego miasta na 2 lub 3 dni, aby poznać je lepiej. Większości z nas z lekcji geografii Płock kojarzy się z Rafinerią i zakładami chemicznymi. Tymczasem to miasto położone nad Wisłą z bogatą historią, zabytkami, miejscami do odpoczynku i rekreacji położonymi wzdłuż rzeki. Za rządów książąt Władysława II Hermana i jego syna Bolesława III Krzywoustego (1079–1138) Płock pełnił rolę głównego ośrodka władzy w Polsce - stąd rola Płocka jako stolicy Polski (krótko, ale nie wszyscy znali ten fakt historyczny). Obecnie miasto ma ok. 118 tys. ludności i zalicza się do miast dużych. Miasto ma 3 rynki, z tego Stary Rynek, Nowy Rynek i jako trzeci niektórzy zaliczają Plac Narutowicza, na którym rozpoczęliśmy i zakończyliśmy nasz spacer.

Kolejnym celem naszej podróży zaplanowanym do zwiedzania tego dnia była Bydgoszcz. Przejazd z Płocka do Bydgoszczy trwał dłużej niż zaplanowaliśmy, trwające prace drogowe czasami przysparzają niespodzianki, zwłaszcza jak się jedzie dużym autobusem. Dojechaliśmy do Bydgoszczy z niewielkim opóźnieniem. Nasza przewodnik Pani Łucja Umińska wykazała się zrozumieniem i cierpliwością. Bydgoszcz to kolejne miasto, które zaskoczyło nas swoją atrakcyjnością. Tutaj również był tylko przegląd miejsc, które warto zwiedzić. My odwiedziliśmy Młyny Rothera, Wyspę Młyńską, Stary Rynek i fragment Wenecji Bydgoskiej. Bydgoszcz to miasto położone nad rzeką Brdą, które nas zauroczyło i ma wiele do zaoferowania. Warto tu przyjechać na dłuższe zwiedzanie.
Nocleg i obiadokolację mieliśmy w hotelu Campanile. Niektórzy z nas wybrali się jeszcze na nocny spacer po Bydgoszczy.

Powrót do Wydarzenia 2023

Dzień 3 - Łęczyca i Poddębie

W niedzielę po śniadaniu i zapakowaniu bagaży do autobusu wyruszamy do Łęczycy. Zwiedzaliśmy tam Zamek, siedzibę łęczyckiego muzeum, który został zbudowany przez króla Polski Kazimierza Wielkiego najprawdopodobniej w latach 1357-1365. Jest jednym z typowych architektonicznych założeń kazimierzowskich. Zwiedzanie obejmowało wystawy archeologiczne i historyczne oraz dział z tradycji ludowych regionu łęczyckiego nie omijając Diabła Borutę we współczesnych rzeźbach i legendach.

Po zwiedzani zamku, każdy we własnym zakresie lub w podgrupach spacerował po Łęczycy w ramach przerwy na kawę. O kawę, poza sklepem Żabka nie było łatwo. Na szczęście w Rynku otwarte były cukiernie z lodami i jeden lokal.

Ostatnim punktem programu naszej podróży były termy. Udaliśmy się do Term Poddębie. Atrakcja o tej porze roku nie lada, na szczęście nasi organizatorzy wycieczki zadbali o rezerwację i bez kolejki udaliśmy się pomoczyć w ciepłej termalnej wodzie (temperatura wody 36-38 * C, temp powietrza 30* C, głębokość wody w basenie 1.2 m). Wymoczeni i zrelaksowani po biczach wodnych zapakowaliśmy się do autobusu i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Dzierżoniowa.

Wyjazd był dotowany z budżetu Gminy Miejskiej Dzierżoniów.